Categories: Sporty wodne

Bezpieczny wypoczynek nad wodą

Kiedy lato jest coraz bliżej, coraz więcej osób zaczyna planować, jak spędzić wakacje. Mówi się, że ludzie dzielą się na miłośników morza i gór. Jednak nawet zwolenników urlopu nad wodą można podzielić na kilka grup. Część z nich stawia na wakacjach przede wszystkim na odpoczynek i uwielbia całymi dniami leżeć na plaży i cieszyć się słońcem. Istnieją jednak też osoby, które preferują aktywny wypoczynek. Tacy urlopowicze wybierają miejsca, w których możliwe są sporty wodne.

Można je uprawiać zarówno w morzach i oceanach, jeziorach, stawach, rzekach jak i basenach. Ważne są odpowiednie warunki i temperatura. Najczęściej wybieranym sportem jest oczywiście pływanie. Istnieje jednak wiele innych możliwości: skoki do wody, aerobik wodny, nurkowanie, kajaki, surfing czy żeglarstwo.

Jak zapewnić sobie bezpieczeństwo w czasie aktywnego wypoczynku nad wodą?

Przede wszystkim, upewnijmy się, że wiemy, jak uprawiać dany sport. Jeżeli nigdy wcześniej nie nurkowaliśmy czy nie surfowaliśmy, warto zacząć od treningu z doświadczoną osobą, która pokaże nam, jak robić to prawidłowo. Nawet jeżeli decydujemy się tylko na pływanie, upewnijmy się, że mamy prawidłową technikę.

Poza tym, sporty wodne często wiążą się z koniecznością posiadania odpowiedniego sprzętu. Dla pływaczy te inwestycje będą relatywnie najmniejsze: wystarczy kostium kąpielowy, okulary, ewentualnie czepek. Im bardziej skomplikowany sport, tym ta lista jest dłuższa. Część sportów wymaga dostępu do jednostek pływających, takich jak deski, łodzie, żaglówki czy kajaki, z reguły można je jednak wypożyczyć. W innych dyscyplinach potrzebujemy elementów wyposażenia osobistego. Należą tutaj pianki, kamizelki asekuracyjne, maski, kombinezony czy płetwy. Ich cena może odstraszać, jednak istotne jest to, że przy prawidłowej pielęgnacji można je wykorzystywać przez wiele sezonów.

Niezależnie od rodzaju uprawianego sportu, należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Nigdy nie należy wchodzić do wody pod wpływem alkoholu. Dzieci i nastolatki powinny znajdować się w wodzie tylko pod kontrolą osoby dorosłej. Należy przestrzegać zaleceń ratownika i zwracać uwagę na zakazy, np. czerwoną flagę na plaży. Nie powinno się przeceniać swoich możliwości, przykładowo wypływając daleko od brzegu, jeżeli nasze umiejętności pływackie są średnie. W razie problemów, np. zawrotów głowy czy skurczu należy zachować spokój i w miarę możliwości zwrócić się o pomoc do ratownika.

Zajmuję się fizjoterapią i rehabilitacją sportowców od 20 lat. Znam każdą tajemnicę układu mięśniowo-szkieletowego. Wykonuję zabiegi profesjonalnym sportowcom oraz amatorom. Zapraszam